انواع آسانسور
انوااع آسانسور

راهنمای انتخاب نوع آسانسور مورد نیاز شما

پروژه های ساختمانی به جزئیات زیادی نیاز دارند و انجام آنها ممکن است ماهها یا سالها به طول انجامد. بخش مهمی از روند ساخت و ساز ،اطمینان از انتخاب صحیح طرح و مواد سازه مورد نظر است. شما باید قبل از ترکیب برخی موارد اضافی در ساختمان ، پی و عناصر مختلف طبیعی را در نظر بگیرید.

هنگام ساختن ساختمانهای چند طبقه ، باید در مورد چگونگی دسترسی مردم به هر طبقه فکر کنید. راه پله یک انتخاب طبیعی است ، اما نصب آسانسور نیز عاقلانه است زیرا سریعتر و راحت تر است و افراد دارای معلولیت و محدودیت های حرکتی را در نظر می گیرد.

 

آسانسور چیست؟

آسانسور سکویی است که می تواند باز یا بسته باشد و برای بلند کردن یا پایین آوردن افراد و کالاها به طبقات بالا و پایین استفاده می شود. در گذشته داشتن آسانسور برای ساختمانهای چند طبقه اجباری نبود. در نتیجه ، برخی از سرمایه گذاران املاک و مستغلات از نصب آسانسور اجتناب کردند زیرا نصب و نگهداری آنها آسان نبود.

یا به عبارت دیگر میتوان آسانسور را اینگونه شرح داد که آسانسورها دستگاههایی هستند که افراد و کالاها را به صورت عمودی درون یک شافت اختصاصی که طبقات ساختمان را بهم متصل می کند ، جابجا می کند. آنها در دهه 1850 معمول شدند زیرا قاب های سازه ای فلزی و آهنی اجازه ساخت بلندتر را می دادند. تقریباً در تمام ساختمانهای مدرن چند طبقه ، آسانسورها برای دسترسی مردم به همه طبقات لازم هستند.

 

قانون چگونه بر استفاده از آسانسور تأثیر گذاشته است

از زمانی که قانون حمایت از معلولین تصویب شد استفاده از آسانسورها متداول شد. این قانون هر نوع تبعیض علیه افراد دارای معلولیت را منع کرده است. این قانون همچنین تجهیز شدن به آسانسور در تمام ساختمانهای دو یا سه طبقه را الزامی می کند. این امر دسترسی آسان افراد به ساختمان های چند طبقه را برای افراد معلول راحت تر می کند.

 

نحوه کار آسانسور

آسانسورها از دهه 1800 تغییر چندانی نکرده اند. آسانسورها هنوز هدف اصلی خود را از حمل و نقل مردم از طریق طبقات حفظ می کنند. سیستم ایمنی Otis در اکثر انواع آسانسورها استفاده می شود و از دهه 1850 به این سو استفاده می شود.

سیستم های کنترلی برای آسانسورهای مدرن از راه هایی بهبود یافته اند که سرعت و ایمنی را بهبود می بخشند. در بیشتر موارد ، آسانسورها برای ایجاد تعادل در کابین ، از وزنه تعادل و بیش از 40٪ از حداکثر بار نامی استفاده می کنند.

هدف اصلی استفاده از وزنه تعادل کاهش وزن برای بلند شدن توسط موتور و کنترل کامل آسانسور با کابل ها است. به منظور اطمینان از دوام و مقاومت ، آسانسور از جنس فولاد ساخته شده است. قرقره ای که توسط کابل بالابر استفاده می شود توسط یک شافت آسانسور جانبی به سمت دیگر در جای خود نگه داشته می شود. این چرخش توسط مجموعه ای از تیرهای فولادی کنترل می شود که در بالای کابین آسانسور قرار می گیرند.

در آسانسورهای مدرن همچنین فناوری اضافی در آنها تعبیه شده است. برخی از آنها دارای تلفن هایی هستند که به سرنشین اجازه می دهند در موارد اضطراری درخواست کمک کند. در بعضی دیگر مجهز به یک درب تله واقع در سقف است که فرار را در شرایط اضطراری امکان پذیر می کند.

آسانسورها با توجه به ظرفیت و وظایف و همینطور جمعیت ساختمان ، در ساختمان طراحی و نصب می شوند. به عنوان مثال ، در برخی از ساختمانها که فروشگاه یا انبار هستند دارای آسانسورهای بزرگ برای حمل بار به طبقات مختلف هستند. بیمارستان ها دارای آسانسورهایی هستند که از دو طرف باز می شوند تا امکان ورود و جابجایی آسان بیماران اورژانسی فراهم شود.

 

انواع آسانسور

در گذشته ، بیشتر آسانسورها باید از طریق یک اتاق ماشین متمرکز کنترل می شدند. امروزه برخی از آسانسورها وجود دارند که به مکانیزم ایمنی داخلی احتیاج ندارند. چهار نوع آسانسور اصلی وجود دارد: آسانسور هیدرولیکی ، آسانسور کششی ، آسانسور بدون اتاقک و آسانسور خلا.

 

  • آسانسور هیدرولیکی

این یکی از ساده ترین انواع آسانسور است. کابین آسانسورهای هیدرولیکی یک پیستون در زیر دارد که در صورت لزوم آن را به سمت بالا هل می دهد. این پیستون توسط یک موتور الکتریکی منتقل می شود که مایع هیدرولیک (مانند روغن) را به داخل پیستون هل می دهد. هنگامی که آسانسور نیاز به پایین رفتن دارد ، پیستون مقداری روغن را از طریق یک شیر آزاد می کند.

از آسانسورهای هیدرولیک به طور مرتب استفاده می شود ، خصوصاً برای ساختمانهایی که ارتفاع زیادی ندارند. آنها در مقایسه با انواع دیگر آسانسورها هزینه کمتری دارند و هزینه های نگهداری آن ها آنقدرها زیاد نیست.

 

انواع آسانسور یارالیفت

 

  • آسانسورهای کششی

این نوع آسانسور در بین ساختمانهای میانی و بلند مرتبه محبوبیت بیشتری دارد. سرعت آنها در مقایسه با بالابرهای هیدرولیکی بیشتر است ، به این معنی که می توانند مدت زمان کمتری شما را از نقطه A به نقطه B ببرند.

آسانسورهای کششی توسط یک موتور الکتریکی که کابلها یا طنابهایی را که کابین را به سمت بالا می کشند حرکت می دهد. یک اتاق ماشین بالای آسانسور نصب شده و موتور الکتریکی در آنجا کار می کند. مفهوم آسانسور کششی مشابه سیستم قرقره ای است که کابل ها را از طریق چرخ دنده حرکت می دهد.

کابل ها و سیستم دنده باید مرتباً از نظر سایش بررسی شوند. اگر این اجزا خراب شوند ، آسانسور ممکن است آنچنان کارآمد نباشد و حتی ممکن است در برخی موارد خطرناک شود.

آسانسورهای کششی را می توان به دو دسته مختلف آسانسورهای کششی گیربکسی و آسانسورهای کششی گیرلس تقسیم کرد:

آسانسور کششی گیربکسی دارای یک گیربکس است که به موتور متصل است و چرخ محرک طناب ها را حرکت می دهد. آسانسورهای کششی گیربکسی قادرند تا سرعت 500 فوت در دقیقه را طی کنند و حداکثر مسافت طی شده برای یک آسانسور کششی گیربکسی حدود 250 فوت است.

آسانسورهای کششی گیرلسی مستقیماً به موتور متصل هستند. آسانسورهای کششی گیرلس قادرند با سرعت تا 2000 فوت در دقیقه حرکت کنند و حداکثر مسافت آنها در حدود 2000 فوت است بنابراین تنها گزینه برای ساختمان های بلند هستند.

آسانسورهای کششی گیربکسی از نظر هزینه اولیه ، هزینه های نگهداری مداوم و مصرف انرژی در میانه راه قرار دارند. آسانسورهای کششی گیرلسی دارای هزینه اولیه بالا ، هزینه نگهداری متوسط ​​در حال انجام هستند و در زمینه انرژی کارآمدتر از آسانسورهای کششی گیربکسی مصرف می کنند.

 

  • آسانسور بدون اتاقک (MRL)

MRL حروف اول کلمات لاتين MACHINE ROOM LESS می باشد. در صنعت آسانسور اين اصطلاح را در مورد آسانسورهای بدون موتورخانه بکار می برند . بیش از دو دهه از ظهور آسانسورهای روملس می گذرد. آسانسورهای روملس در ابتدای سال ۱۹۹۰ پا به عرصه صنعت آسانسور جهان گذاشتند. همانطوریکه از این نام استنباط می شود، آنها نیازی به فضای موتورخانه بر روی پشت بام ندارند و با ورود این آسانسور به دنیای صنعت ساختمان دست معماران و طراحان ساختمانی را در طراحی یکپارچه و بدون سازه ای مزاحم بنام “موتورخانه آسانسور” باز گذاشت.

آسانسور روملس یارالیفت

اکثر آسانسورها با یک موتورخانه واقع در بالای شافت آسانسور طراحی شده اند. این نوع آسانسورها دارای ماشینی هستند که در فضای لغزش نصب شده است و تنها در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری از قسمت بالای کابین آسانسور می توان به آن دسترسی داشت. این نوع آسانسور فقط می تواند مسافت 250 فوت را با سرعت حداکثر 500 فوت در دقیقه طی کند.

آسانسورهای MRL در ساختمان های بلند مرتبه محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند زیرا در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند و در هنگام ساخت به فضای کمتری احتیاج دارند.

 

  • آسانسور خانگی وکیوم (هوا محور)

در سال 2005 به جامعه آسانسور معرفی شد ، آسانسورهای خلا از هیچ کابل یا سیستم قرقره ای برای کار استفاده نمی کنند. این آسانسورهای محرک هوا براساس قوانین طبیعی فیزیک کار می کنند. این سیستم بالابر با مواد پلی کربنات و آلومینیوم ساخته شده است ، در واقع یک لوله در خلا sea مهر و موم شده است. هوای زیر و بالای واگن آسانسور حرکت را تسهیل می کند.

هنگامی که دکمه بالا را فشار می دهید ، سیستم فشار بالای لوله را کاهش می دهد و فشار هوا را مجبور می کند لوله را به سمت بالا فشار دهد. در هنگام پایین آمدن عکس این اتفاق می افتد. فشار زیر به حداقل می رسد و آسانسور را مجبور به پایین آمدن می کند.

 

آسانسور وکیوم یارالیفت

چگونه آسانسوری متناسب با نیازهای شما انتخاب کنیم

آسانسورها می توانند یک سرمایه گذاری گران قیمت باشند ، بنابراین مهم است که هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای شما بهتر است ، همه فاکتورها را در نظر بگیرید. نمی توانید یک آسانسور بزرگ MRL در یک ساختمان آپارتمانی با اندازه متوسط ​​نصب کنید. اولین کاری که باید انجام شود این است که ارزیابی ساختمان را انجام دهید و مشخص کنید که برای چه چیزی به آسانسور نیاز دارید. در اینجا برخی از عواملی وجود دارد که باید در نظر گرفت:

 

آسانسور مسافری

آسانسورهای مختلف در اندازه های مختلفی ارائه می شوند و عملکرد آنها متفاوت است. آسانسورهای مسافری حداکثر 10 هزار پوند را تحمل می کنند. بیشتر آنها می توانند بین 2500 تا 5000 پوند نگه دارند. بسته به نوع ساختمان ، برخی از آسانسورها باید به عملکردهای ویژه ای مانند فضای نگه داشتن برانکارد در ساختمان بیمارستان مجهز شوند.

آسانسور باری

وزن بارها می تواند به تن باشد و برای حمل و نقل آنها به آسانسور ویژه ای نیاز دارند. آسانسورهای باری طوری طراحی شده اند که حداکثر 20000 پوند یا بیشتر را تحمل می کنند.

آسانسور خدماتی

مردم اغلب آسانسورهای سرویس را با آسانسورهای باری اشتباه می گیرند. آسانسورهای خدماتی آسانسورهای مسافربری معمولی هستند که توسط کارمندان در یک ساختمان استفاده می شوند. این آسانسورها بیشتر به منظور استفاده راحتتر از طریق طبقه به طبقه و بدون ایجاد مزاحمت برای مشتریان و میهمانان ، به کارکنان ارائه می شود.

تجاری یا مسکونی

آسانسورهای تجاری معمولاً متناسب با افراد بیشتر از خانه های مسکونی طراحی شده اند. بعضی از آسانسورهای مسکونی فقط یک نفر را در خود جای می دهند زیرا تعداد کاربران بالاتری نسبت به همتایان تجاری خود دارند.

نتیجه نهایی

قبل از نصب آسانسور در ساختمان چند طبقه خود ، باید پویایی ساختمان را بدانید. آیا این یک ساختمان مسکونی است یا تجاری؟ همچنین باید بدانید که آسانسور مورد نیاز سازه شما چقدر هزینه دارد. حتی اگر آسانسورها می توانند سرمایه گذاری گران قیمتی باشند ، اما راحتی و سهولت استفاده اغلب دلیلی جذاب برای افزودن یکی به سازه بعدی است.

سبد خرید

خروج

ورود

خروج

سایدبار کلید اسکرول خودکار به بالا